Класний керівник в сучасній школі
В сучасних умовах суспільного розвитку, в епоху стрімкого зростання інформаційних технологій мета освітнього процесу створити всі умови для розвитку особистості, яка б могла критично мислити, вміло взаємодіяти з оточуючими, володіла емоційним інтелектом та була креативною. Доцільно підкреслити, що одна із головних фігур у виконанні поставлених завдань – класний керівник – друг, консультант, організатор, координатор. Саме класному керівнику довіряють цю справу – виховання учнів, формування творчої особистості, яка здатна жити і творити в умовах сучасного життя. Робота класного керівника має базуватися виключно на принципах педагогіки партнерства, а саме:
- повага до особистості;
- доброзичливість і позитивне ставлення;
- довіра у відносинах;
- розподілене лідерство;
- принцип соціального партнерства.
Тому говорячи про завдання, які має вирішувати сьогодні класний керівник, можна їх сформулювати так:
- виховання творчої особистості, формування в ній українського менталітету на основі відродження національних традицій українського народу;
- створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їх здоров’я;
- підготовка школярів до подальшого життя;
- створення умов для вільного вибору світоглядних позицій;
- гуманізація педагогічного процесу, демократизація відносин у колективі;
- визначальними в роботі мають бути воля та інтереси дітей;
- індивідуалізація виховання, фундаментом якої має стати ідея захисту дитини у навчанні, здоров’ї, сфері спілкуванні.
На мою думку пріоритетними напрямами роботи класного керівника є:
1) вивчення учнів та учнівського колективу;
2) організація та згуртування класного колективу;
3) організаційно-педагогічна діяльність по забезпеченню життєдіяльності учнівських колективів;
4) розвиток особистості;
5) індивідуальний вплив;
6) робота з батьками.
Хочу поділитися своїми напрацюваннями. Наприклад, при вивченні особистості я розпочинаю з родини: моральний клімат в сім’ї , ставлення до батьків, їх погляди на виховання, положення дитини в родині, сімейний контроль за поведінкою дитини.
Паралельно проводиться спостереження за поведінкою вихованців в школі: зміни в успішності учня після переходу на предметну систему, тенденція росту успішності, вибірковість у вивченні окремих предметів, мотивація ставлення до навчання, розвиток моральних якостей, подолання недоліків і негативних рис характеру.
Спостереження за учнями у вільний час порою відкривають кардинально різні поведінкові зразки: спілкування зі старшими підлітками, зміни в лексиконі, звичках.
Часто практикую відверті розмови – бесіди, які допомагають вивченню психологічного клімату в родині учнів класу, виявленню можливих проявів насильства по відношенню до дитини.